sunnuntai 10. elokuuta 2008

Elegia Oodin epäonnistumisesta

TKK:lla oli kaunis visio. Tämän elokuun alussa erillisten opinto-ohjelmien ylläpito lopetetaan kokonaan ja kaikki informaatio siirtyy yhteen paikkaan, Oodiin ja Noppaan. Oodista löytää helposti tiedon siitä, mitä kursseja järjestetään ja Nopasta löytyvät kaikkien kurssien kotisivut. Kaiken lisäksi vanha soheltaminen Oodin ja WebTopin (RIP) välillä loppuisi tyystin, kun arvosanat, ilmoittautumiset ja muu hallinnollinen säätö ovat saman katon alla.

Kuten arvata saattaa, lopputulos on valtionhallinnon IT-projekti eli surkea epäonnistuminen. Kurssitietojen piti tulla Oodiin 1.8. Tänään on 10.8. enkä pysty ilmoittautumaan yhdellekään syksyn kurssille, koska joko
  1. ilmoittautuminen on tyritty unohtamalla syöttää järjestelmään ilmoittautumisaika tai
  2. kurssin toteutusta tälle syksylle ei ole olemassa.
Kurssit ovat kyllä Oodissa ja olenkin asiasta ilmoittanut kolmen kurssin luennoitsijoille sekä Oodin ylläpidolle. Sain vastauksen ainoastaan Oodin ylläpidolta ja sekin oli "asia on ikävä kyllä näin, tiedot ovat järjestelmässä ennen lukukauden alkua".

Ikävä kyllä kurssin nimen näkevä opiskelija ei voi tietää, ollaanko kyseistä kurssia järjestämässä tänä syksynä tai ensi keväänä (kaikki eivät ehdi hankkia mustaa vuohta uhrattavaksi tietojärjestelmien epäjumalille), joten hän ei pysty suunnittelemaan opintojaan. Monet tiedekunnat ja laitokset ovat julkaisseet verkossa omin voimin luku- ja tenttijärjestykset, mutta kaikkien yläpuolella lukee iso punainen teksti "tämä tieto ei ole voimassa - virallinen tieto löytyy Oodista". Minkäs sitten teet, kun pitäisi valmistua tai edes edistää valmistumista. Ei sillä, että Oodi tekisi tämän tiedon etsimisestä muutenkaan helppoa.

Mielenkiinnolla odotan esimerkiksi Kielikeskuksen kurssien ilmoittautumista. Mikäli tiedot eivät ole tähän mennessä ilmestyneet Oodiin (epäilen vahvasti), ihmiset ilmoittautuvat joka tapauksessa kielten kursseille, minkä seurauksena he jyräävät pääainekurssejaan, minkä takia aiheutuu myöhemmin hämminki, kun ihmiset alkavat yllättäen sukkuloida ryhmästä toiseen tai lopettavat kurssin kesken. Tämäkin olisi niin helppo välttää.

On tietenkin harmillista, että kaadan muutaman käytännön ongelman takia vihaani IT-hallintokeskukselle. Asia kuitenkin on niin, että asiat olisivat paremmin, jos
  1. henkilökunta koulutettaisiin ajoissa Oodin käyttöön (eikä järjestelmän virallisen käyttöönoton jälkeen - vapaaehtoiset Oodi-koulutukset jatkuvat kerran viikossa pitkälti syyskuun puolelle): oikeissa organisaatioissa ihmiset koulutetaan uusiin järjestelmiin jo pilottivaiheen aikana (ja tätä ennen on tehty mittavaa käyttäjätutkimusta). Jos viime kevättä voi edes pilotiksi sanoa - järjestelmä oli useissa laitoksissa jo ihan tuotantokäytössä...
  2. henkilökunnalle tehtäisiin ajoissa aivan yksiselitteisen selväksi, että Oodi ja Noppa ovat jatkossa se ainoa tapa tiedottaa opiskelijoille verkossa. Nytkin kuulee vielä eri laitosten suunnasta "eihän se meitä koske"-suuntaisia ajatuksia. Selkeä ukaasi joulukuussa olisi varmasti suunnannut resursseja paremmin kuin viime kevään hämmentävä rinnakkaiselo (joka oli pilotoinnin kannalta hyödyllinen, mutta muidenkin kurssien olisi pitänyt tulla syötetyksi järjestelmään).
  3. asioita ei tehtäisi TKK:n normaalin "kohti vaaraa"-hengen mukaisesti, vaan oikeasti valmisteltaisiin asiat eikä kuormitettaisi jo reippaasti ylikuormitettuja opintosuunnittelijoita sillä, että heidän pitäisi tempaista epämotivoituneilta (ja lomailevilta) kurssiopettajilta kurssikuvaukset samaan aikaan, kun LPM-listat pitäisi syöttää, uudet opiskelijat tuoda järjestelmään ja herra ties mitä muuta. Tämäkin olisi voitu helposti ratkaista käyttämällä viime kevät tämän aineiston keräämiseen Oodiin hiljalleen.
  4. laitokset valmistelisivat opetuksensa ajoissa. Eräskin laitos muutti ensi syksynä kaksi kurssia (toinen näistä O-moduulista) täysin kirjatenteiksi - toisin kuin opetussuunnitelmassa sanotaan (tästä ei ole vieläkään tietoa Oodissa, mutta sähköposti kulkee). Tämä on ehkä tärkein syy koko ongelman taustalla: miten laitokset voisivat syöttää tietoa, jos he eivät edes tiedä, kuka kyseistä kurssia luennoi ja millä menetelmällä?
Odotan mielenkiinnolla, miten laitokset sopeutuvat tähän uuteen aikaan.

Ei kommentteja: